منتديات حازم زين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بك ضيفنا الكريم في منتدانا العزيز

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

المره دي مش بهزار والله

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
a7med3amer
مشرف
مشرف
a7med3amer

البلد : ام الدنيا
الوظيفة : طالب بكلية العلاج الطبيعي(مدلكاتي)

المره دي مش بهزار والله Empty
مُساهمةموضوع: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالخميس مايو 15, 2008 1:33 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دي قصه قريتها وعجبتني لان فيها عبره لمن يعتبر بس الصراحه انا معرفش ان كانت حقيقيه ولا لأ بس مكتوب في اخرها محلوظه ان الصه حقيقيه والله اعلى واعلم والقصه كالتالي:

الليلة موعد زفاف العروس 00كل الترتيبات قد اتخذت00الكل مهتم بها00أمها واخواتها واقاربها00الجميع بانتظارالكوافيرة التى ستاتى بعد العصر لتجهيز العروس للحفل00تاخرت الكوافيرة ومضى الوقت وبعد برهه وصلت وبدات عملها00حتى اقترب موعد أذان المغرب00وأطلق صوت الحق00الله أكبر00الله اكبر00اذان المغرب العروس تقول بسرعه وقت المغرب قصير
الكوافيرة تقول للعروس نحتاج بعض الوقت000أصبرى
يمضى الوقت ويكاد المغرب ينتهى00العروس تصر على الصلاة00والجميع يحاول ان يثنيها الى ان تنتهى الكوافيرة من عملها00 قائلين 00وتاتيها الفتاوى من هنا وهناك فتارة اجمعى المغرب والعشاء وتاره تيممى ولكن العروس عقدت الزم واصرت وتوكلت على الله وقامت العروس بشموخ المسلمة لتتوضا ومن حولها يقلن لها ستهدمين كل ماعملتة الكوافيرة فى ساعات0
قامت العروس تتوضا ضاربة بنصائح من حولها بالحائط0
وتبدا تتوضا 00بسم الله00وتفرش السجادة لتبدا الصلاة 00الله أكبر00 نعم الله اكبر من كل شى0
والعرس فى التشهد الاخير من صلاتها وما أن سلمت على يسارها حتى اسلمت الروح الى بارئها00 ورحلت طائعة لربها عاصية لشيطانها 0
نسأل الله ان تكون زفت الى جنات النعيم0
هيسوكا
نائب المدير
نائب المدير
هيسوكا

البلد : مصر
الوظيفة : Data Entry
الاوسمة : المره دي مش بهزار والله Top1

مُساهمةموضوع: رد: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالخميس مايو 15, 2008 8:56 pm

رهيب والله رهيب

قصة مؤثرة جداا ياعامر والله قطعت قلبى يامان بدعيلك من قلبى

(( الله يخرب بيت النكد واللى بيحبوة ))

تعرف ياعامر ان الموضوع دة لفت نظرى لنقطة انا ماكنتش واخد بالى منها

(( ديما العرائس بيروحو الكوافير قبل العشا على الاقل وساعات قبل المغرب .. السؤال بقى هل مغرب وعشاء يوم الزفاف حرام صلاتها شرعا ولا اية ؟؟ )) استغفر الله العظيم

على كدة مافيش عروسة بتصلى لا مغرب ولا عشاء يوم الزفاف .

وانا اقول حالات الطلاق كترت لية اليومين دول ... (( الناس اتوحشت يابو عامر )) ...

بس كلام فى سرك ياعامر مش ملاحظ ان قصة وفاة عروسى فى ليلة زفافها مش وقتة خالص ( حاكم انا ياجماعة داخل على جواز قريب ) دعاء كدة من كــــــــــــــــــــــــل اعضاء المنتدى لية بالتوفيق

معلش نائب الزعيم ولازم استغل وجودكم فى المنتدى

هيسوكا

المره دي مش بهزار والله Hisoka
https://hazemzeen.yoo7.com/
ابودجانة1429
المراقب العام
المراقب العام

مُساهمةموضوع: رد: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالسبت مايو 17, 2008 9:19 am

بارك الله فيك يا ابا عامر
لكن العضو هيسوكا يعلق تعليقات لا تجوز ولا تصح
اي نكد, ابو عامر كتب لمن يعتبر والظاهر انك مش منهم في الموضوع ده وبعدين التذكير بالموت في كل وقت حتى ليلة البناء

وبعدين يجب التأدب في الدعاء وبعدين بتقسم انها قطعت قلبك ؟!!!

استغفر الله وتب اليه ومتظنش انها اشياء يسيره
هيسوكا
نائب المدير
نائب المدير
هيسوكا

مُساهمةموضوع: رد: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالأحد مايو 18, 2008 1:17 am

ابودجانة1429 كتب:
بارك الله فيك يا ابا عامر
لكن العضو هيسوكا يعلق تعليقات لا تجوز ولا تصح
اي نكد, ابو عامر كتب لمن يعتبر والظاهر انك مش منهم في الموضوع ده وبعدين التذكير بالموت في كل وقت حتى ليلة البناء

وبعدين يجب التأدب في الدعاء وبعدين بتقسم انها قطعت قلبك ؟!!!

استغفر الله وتب اليه ومتظنش انها اشياء يسيره

شكرا ليك يااخ ابو دجانة على تعليقك على كلامى ولو انى شايف انك اتجرئت علية شوية فى بعض النقاط

اولا : كلمة نكد انا وصفت بيها حالتى لما قريت الكلام اللى عامر كتبة لانو بجد اثر فية

ثانيا : ازاى حكمت علية ياابو دجانة انى مش من يعتبر .. دخلت فى قلبى وعرفت نيتى وحكمت على مدى ايمانى و واعتبارى بما سمعت من القصة والدليل على تاثرى بما سمعت من القصة انى علقت وعقبت على ماقيل بما يلى :-

((تعرف ياعامر ان الموضوع دة لفت نظرى لنقطة انا ماكنتش واخد بالى منها ديما العرائس بيروحو الكوافير قبل العشاء على الاقل وساعات قبل المغرب ...)) وبالفعل دة نقطة انا اول مرة اخد بالى منها وبارك الله فى عامر انة لفت نظرى

ثالثا : ونقطة تانية انا احب اوضحهالك انا لا انكر التذكير بالموت فى كل وقت .. كل استنكارى كان فى شكل مداعبة بينى وبين حبيب عمرى ابو عامر كان على الربط بين الوفاة وليلة الزفاف وقلت بين قوسين سبب مداعبتى لة قائلا (( حاكم انا ياجماعة داخل على جواز قريب ))

رابعا : قسمى بانها قطعت قلبى مجرد كناية عن شدة تاثرى بالقصة (( راجع دروس النحو ياعضو يامحترم ))

وعموما الاختلاف فى الرأى لايفسد للود قضية

هيسوكا

ابودجانة1429
المراقب العام
المراقب العام

مُساهمةموضوع: رد: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالأحد مايو 18, 2008 7:53 am

شكرا لك على الاهتمام لكن انت قلت "الله يخرب بيت النكد واللي بيحبوه "ان كنت تقصد بيها حالة التأثر زي مانت بتقول فمعنى كده انك بتدعي على الحالة ده وعلى اللى بيحبوها يعني معنى الكلام "الله يخرب بيت (الحالة ده)واللي بيحبوها " يعني حتى لو كنت بتوصف حالتك فانت بتدعي عليها رغم ان الهدف من القصة الاعتبار

وده اللى خلاني اقول انك مش من اللى بيعتبرو وحددت في الموضوع ده بناء على كلامك مش ممكن طبعا اني اعرف اللى في قلبك لكن ليا الظاهر من كلامك وبعدين انا برضه حددت وقولت في الموضوع ده

وانا مقلتش انك بتنكر التذكير بالموت لكن انا انكرت عليك انك قلت مش وقته عشان موضوع زواج فقلت لك ان التذكير بالموت في كل وقت حتى في البناء يعني ذكرت سببك , وبعدين لو كانت بهزار فانا ليا كلامك ومدخلتش قلبك

وانكاري عليك في القسم فانت بدأت كلام برهيب والله رهيب يعني ناتج من كلامك وبرضه لازم التأدب في الدعاء ومتدخلش الهزار فيه
وشكرا انك قلت لي اراجع النحو

وياريت تتقبل كلامي وتاخده على انه نصيحه مش عتاب
والسلام
هيسوكا
نائب المدير
نائب المدير
هيسوكا

مُساهمةموضوع: رد: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالأحد مايو 18, 2008 5:53 pm

رد جميل ومنسق يابو دجانة .. اشكرك علية

والموضوع ياصاحبى لو كان نصيحة مش عتاب زى مابتقول فجذاك اللة عنى كل الخير

وكلة تمام (( انا حبيت اطمن الاخوة الزوار والاعضاء فى كل مكان فى الارض ان ابو دجانة وهيسوكا حبايب حبايب ))

وان الاختلاف فى الراى لايفسد للود قية

وياريت يابو دجانة تكون راجعت دروس النحو زى ما انا قلت لك

هيسوكا

ابودجانة1429
المراقب العام
المراقب العام

مُساهمةموضوع: رد: المره دي مش بهزار والله   المره دي مش بهزار والله Icon_minitimeالإثنين مايو 19, 2008 8:51 am

بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

المره دي مش بهزار والله
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-